Monday, January 19, 2009

SEMANGAT UMNO DAHULU


Bendera UMNO - Parti Keramat Melayu


Aku nak menceritakan tentang UMNO dahulu dan penglibatanku dengan parti keramat melayu ini untuk perbandingan dan melihat perbezaan diantara dahulu dan sekarang.

Aku tak tahu banyak apa dan bagaimana UMNO itu sebelum aku terlibat melainkan melalui sedikit pembacaan dari suarat khabar dan buku-buku. Aku lahir tahun merdeka. Mengenali persatuan dan pertubuhan pada usia 20an - sekitar tahun 70an. Jadi penceritaan ini berkisar dari tahun 1970an.

Mungkin kerana di kampongku (Kita namakan Kg. KT) akulah yang paling berwibawa agaknya maka pada suatu ketika aku didatang oleh seorang orang dari bandar yang terlibat dengan persatuan dan pertubuhan yang juga pemimpinnya. (Beliau pada ketika itu adalah Pengerusi Gerakan Belia 4B(M) Negeri merangkap Timbalan Ketua UMNO Bahagian. Beliau kemudiannya menjadi ADUN dikawasan ku dan kini dianugerahkan Dato' 0 kita namakan belaiu Dato' B) Aku diminta untuk menubuhkan dan menjadi Pengerusi Gerakan Belia 4B(M) Cawangan di kampong ku. Maka jadilah aku Pengerusi dan memimpin ahli-ahli yang anak-anak muda-mudi di kampongku. Semuanya berjalan baik dan berbagai aktiviti dijalankan. Kami sungguh gembira dan berpuas hati dengan perjalanan persatuan.

Kemudiannya aku didatangi lagi oleh Dato' B dan kali ini meminta aku menubuhkan Pergerakan Pemuda UMNO Cawangan. Kami menubuhkannya dan aku menjadi Ketuanya. Pada ketika itu, abangku adalah Ketua UMNO Cawangan. Ketika itu aku merasa sangat diperlukan dan dihargai oleh orang-orang kampong. Setiap apa mengenai kampong mereka akan datang dan memberitahu aku mengenainya. Aku jugalah yang akan membuat surat ke pejabat-pejabat kerajaan atau menemui pegawai-pegawai kerajaan berkenaan apapun yang orang kampong suarakan. Itulah khidmatku untuk kampongku dan warganya. Ketika itu juga aku adalah salah seorang ahli JKKK atas kapasiti Pengerusi Belia dan Ketua Pergerakan Pemuda.

Setelah beberapa lamanya (5-6 tahun) aku memutuskan bahawa aku akan melawan abangku sendiri untuk jawatan Ketua UMNO Cawangan. Hasrat ini diketahui ramai termasuk abangku sendiri dan aku dinasihati oleh Dato' B supaya jangan berbuat demikian. Banyak pihak menanya apakah alasanku? - jawapannya hanyalah untuk menguji diri sendiri. Atas nasihat ramai maka aku batalkan.

Apabila berlaku krisis dalam UMNO dimana UMNO telah diharamkan oleh mahkamah dan UMNO (Baru) ditubuhkan diserata cawangan dahulu, maka aku melihat peluang aku untuk menguji diri itu ada. Lalu aku memutuskan untuk berpindah cawangan dengan menjadi ahli di cawangan kampong isteriku.

Ketika itu ketua UMNO Cawangan lama di kampong isteriku ( Kita namakan kg. LK - juga menjadi kampongku ketika ini) tidak berminat untuk menubuhkan semula UMNO. Lalu kesempatan ini aku ambil dengan mengumpulkan pemuda-pemudi di kampong LK dan mewujudkan jentera untuk mendaftar keahlian. Semuanya berjalan lancar. Maka UMNO Cawangan Kg. LK pun ditubuhkan dan akulah menjadi Ketuanya. Pada ketika itu juga aku adalah Ahli Jawatankuasa Gerakan Belia 4B(M) Kawasan dan Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian.

Sudah tentu akan ada 2 kumpulan di peringkat bahagian dan sudah tentunya aku akan memihak kepada kumpulan yang dipimpin oleh Dato' B kerana dialah yang melahirkan dan membentukku dalam pertubuhan.

Aku masih ingat, banyak juga sumbangan yang aku lakukan di Kg. LK ini termasuk mendapatkan bekalan air untuk rumah-rumah yang masih belum mendapat bekalan. Selain itu mendapatkan bekalan letrik dan memohon jambatan serta keperluan asas lainnya termasuk keperluan disurau dan balai raya. Aku masih ingat, surat permohonan bekalan air yang ku berikan sendiri kepada Menteri Besar sewaktu MB melawat kampong berhampiran dengan kampong LK. Beberapa lama kemudian riuhlah dikampongku mengenai surat dari pejabat MB yang diterima dan dialamatkan kepadaku. Aku membuka surat itu dan memaklumkan kepada orang-orang kampong isi kandungannya dan mereka sungguh gembira dengan berita itu.

.... bersambung

3 comments:

  1. Cerita yang menarik. UMNO harus kembali kepada asal - politik kampong untuk rakyat ramai.

    ReplyDelete
  2. UMNO sejarah mula perkara
    PAS, S46 serta Parti Negara
    Bekas ahli UMNO jadi pemula
    Parti Keadilan pun sama juga

    S46 dan Parti negara dah tiada
    PAS dan Keadilan raih tenaga
    S46 dan P Negara hantui depa
    Mungkinkah tiru sejarah serupa

    serling
    22.01.09
    khamis

    ReplyDelete
  3. salam ziarah baca dan layari laman web ini www.myvemma.com/ezymoney
    www.myvemmabuilder.com/ezymoney

    ReplyDelete