Sunday, January 18, 2009

MENGEMBALIKAN ROH PERJUANGAN UMNO YANG HILANG

Semangat UMNO dari rakyat marhaen


Ahli UMNO dulu menggadai hartabenda demi perjuangan,
Pemimpin elit kini mengambil hak rakyat atas nama perjuangan


Keringat dan bau lumpur menjiwai perjuangan
pemimpin kini jijik menjejakkan kaki ke tanah berlumpur


Kemerdekaan yang semakin hampir didapati,
namun kini disia-siakan oleh anak bangsa sendiri



TDM menangisi nasib bangsa yang mudah lupa


Salam,

Memang mudah menyalahkan seseorang. Dimana kita ketika semua itu berlaku? Kalaupun kita sudah lahir bukanlah kita dikalangan mereka pembuat keputusan itu.

Masa lalu itu tidak akan berulang lagi. Persoalan sekarang, bagaimana kita mesti menangani keadaan dan cabaran yang akan kita hadapi? Bagaimana kita perlu perkuatkan negarabangsa kita agar tidak mudah tunduk kepada ancaman luar ataupun dalaman. Dan apakah peranan yang dapat kita mainkan bagi melaksanakan tujuan itu? Kuatkah kita? Kukuhkah perpaduan kita? Teguhkah ekonomi kita?

Perkuatkan dan perkukuhkan bangsa kita dahulu kerana itu lebih perlu sebelum mampu berhadapan dengan musuh. Soalan - kenapa Singapura boleh? Jawapannya adalah; Singapura juga gunakan pemerintahan kukubesi pada keadaan tertentu, kerana keterbukaan demokrasi yang keterlaluan mampu menguggat dan membantutkan momentum kemajuan. Masa akan banyak dihabiskan bagi menangani masalah tidak puashati yang diterjemahkan melalui demonstrasi dan protes.

Lihat apa yang dipanggil keterbukan dibeberapa negara - Thailand contohnya. Kemajuan akan terencat jika begitu banyak masa dihabiskan semata-mata hanya melayan apa yang dipanggil kebebasan dan demokrasi. Ramai berpendapat Tun Dr. Mahathir terlalu keras tetapi tolakansur berlebihan sepertri sekarang ini akan dilihat sebagai kelemahan dan akan diambil kesempatan oleh kawan dan lawan lalu kesetabilan tidak dapat dikekalkan. Adalah mustahil memuaskanhati semua pihak. Asalkan natijahnya adalah tahap capaian kemajuan bagi manafaat majoriti, maka itulah ukuran kejayaannya.

Kita masih stabil ketika ini, namun masa depan kelihatan suram jika kesepakatan melayu-teras rakyat Negara tidak dapat diperkukuhkan. Justeru, kita harus kembali kepangkal jalan. Dapatkan kembali roh perjuangan UMNO itu. Jadikannya suara rakyat masyarakat marhaen semula dan bukan hanya untuk golongan elit seperti sekarang ini. Semangat UMNO bermula dari semangat orang-orang kampong bagi membebaskan bangsa dari penjajah. Meminggirkan orang-orang kampong dan menjadikan UMNO milik golongan elit akan mamatikan semangat perjuangan dan roh UMNO itu sendiri.

Persepsi terhadap UMNO semakin salah ketika ini dan ini membuatkan UMNO tidak dapat diterima oleh akar umbi. Kita harus tanganinya dengan berhemah kerana jiwa orang-orang kampong telah kecewa dan terluka.

Satu peringatan untuk semua pihak yang sayangkan atau pura-pura sayangkan UMNO - 'Politik UMNO bukanlah satu perniagaan'.


No comments:

Post a Comment