Friday, January 23, 2009

SEMANGAT UMNO DAHULU BHG.2


Begitulah semangat UMNO dahulu. Pemimpin berbangga apabila dapat mekakukan sesuatu untuk kampung. Mungkin ketika itu masih banyak pembangunan yang perlu dilakukan di kampung-kampung. Mungkin pula ketika ini pemimpin yang terpilih merasakan bahawa sudah tidak lagi pembangunan asas yang boleh dilakukan kerana boleh dikatakan bahawa segala keperluan asa pembangunan telahpun dibangunkan ketika ini. Tetapi jika pemimpin yang terpilih diperingkat cawangan itu adalah dari kalangan mereka yang berwawasan dan kreatif, maka mereka masih dapat membangunkan kampung mereka dengan membangunkan dan membina sesuatu yang berasaskan teknologi terkini.

Apa yang jelasnya adalah sudah tidak ada lagi keceriaan apabila menyertai UMNO sekarang berbanding waktu dahulu. Ketika itu di kampung-kampung atau cawangan-cawangan UMNO bersaing antara satu sama lain untuk menganjurkan sesuatu aktiviti. Sukan umpamanya, bolasepak dan bola jaring adakan dianjurkan yang akan melibatkan beberapa buah kampung. Ini mampu merapatkan sirtulrahim antara masyarakat. Aktiviti bercorak agama juga dianjurkan bagi mempertingkatkan pengetahuan dalam bidang agama. Oleh itu remaja terutamanya merasa mereka berharga dan dihargai dan berpeluang terlibat dalam aktiviti bercorak kemasyarakatan. Oleh itu kita dapat melihat segala ruang terisi dan tidak memberikan peluang dan ruang kepada sebarang tohmahan terhadap pemencilan masyarakat oleh parti dan kepimpinan.

Apakah pengisian yang dilakukan oleh remaja masa kini? Jika tiada lagi pemimpin kampung yang membantu mereka menganjurkan aktiviti-aktiviti berfaedah untuk mengisi masa luang mereka maka mereka akan jadi hilang arah dan mungkin melakukan perkara yang tidak mendatangkan faedah bahkan memudaratkan diri sendiri dan masyarakat. Justru, sesuai dengan pembangunan dan kemodenan kehidupan kita masa kini, maka mungkin disetiap kampung diadakan pusat pembelajaran dan pengunaan internet secara yang berfaedah. Cadangan ini boleh diperhalusi lagi kemudian nanti memandangkan IT adalah perkara yang patut dipelajari samaada kita tinggal dibandar atau diluar bandar dan sudah tentu masyarakat luar-bandar yang mampu memanafaatkannya akan merasa bangga dengan pencapaiannya dan tidak berasa terpinggir dari arus kemodenan. Cadangan mengwujudkan pusat maklumat dikampung-kampung harus difikirkan oleh semua pihak. Saya harap Dato' Sharkar juga mengambil perhatian terhadap cadangan ini selaku ketua penerangan UMNO Pahang.

Kerajaan melalui pemimpin-pemimpin yang berjawatan menteri, ketua-ketua UMNO bahagian dan ketua-ketua UMNO peringkat cawangan harus bertindak dan melakukan sesuatu untuk mengembalikabn kepercayaan masyarakat kampung bahawa UMNO lah parti yang mampu memperjuangkan dan membangunkan bangsa melayu.

9 comments:

  1. Semangat UMNO dahulu perlu dikembalikan..
    Pasti rakyat akan suka.. :-)


























    Jangan Potong Q :-)
    http://Forum1Malaysia.blogspot.com
    Sindrom Mat Salleh Celup
    http://pro-faizal.blogspot.com
    Suara generasi Baru
    http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

    Semangat Baru UMNO >> http://Blog1Malaysia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. "APAKAH REAKSI PEMIMPIN UMNO TERHADAP TINDAKAN SPRM ?"
    2 Ulasan - Tunjukkan Catatan Asal Runtuhkan ulasan

    OpenID politik-kampong berkata...

    Salam,
    Saya pecaya tulisan saudara hanya berasaskan kepada presepsi semata-mata dan buka kepada hasil kajian yang dijalankan atau dari mana-mana sumber yang membawa suara dan pendapat ramai.

    Masalah menyertai UMNO kerana ingin mendapat kesempatan saya rasa adlah masalah umum sama seperti masalah kronism dan nepotism. Kenapa orang menyertai PAS dan PKR, alasannya sama. Mungkin bukan kepada peringkat bawahan kerana mereka tidak berpeluang mendapat kesempatan itu, tetapi diperingkat yang lebih atas dan berpeluang mengambil kesempatan mereka akan mengambil kesempatan itu. Percayalah. Cuma pakatan pembangkang bukan parti pemerintah jadi pendedahan kepada peluang kepada penyalahgunaan kuasa itu masih terhad. Kita akan lihat nanti apa akan terjadi apabila mereka sudah punyai masa lama memerintah di Penang,Perak,Kedah dan Selangor. Masa akan menentukannya.

    Kehidupan akan melalui pusingannya. Kebawah, keatas dan kebawah semula. Soalnya; politikus adalah sama sahaja. SAMA SAHAJA.

    2009 Januari 23 13:40
    Padam
    Blogger ababina 328 berkata...

    Terima kasih kepada politik kampung,

    Maafkan saya kerana mengambil masa yang agak lama untuk menjawab ulasan sdr.

    Saya sangat bersetuju dng pendapat sdr, bahawa jika ada pendedahan, jika ada peluang pemimpin2 Pakatan Rakyat juga tidak mustahil akan mengambil kesempatan .

    Kerana menyedari itulah, maka kami dari Pakatan Rakyat sangat2 mengalu-alukan penubuhan SPRM.

    Malah jika boleh, pelaksanaannya haruslah diperketatkan lagi, supaya kita berjaya seperti Hong Kong, Singapura dan lain-lain negara yang
    kegiatan rasuah dan penyelewenganya
    agak kecil .

    Masaalahnya kita di Malaysia ini, ada ahli2 UMNO yang menentang penubuhan SPRM, walaupun ianya adalah dari idea Presiden UMNO sendiri, iaitu Pak Lah .

    Maka kalau begitu, apakah matlamat
    sdr2 didlm perjuangan UMNO ?

    Sepatutnya kita berpolitik adalah untuk menyokong kebaikan, tetapi bukan sebaliknya, mempertahankan
    rasuah dan penyelewengan .

    Wahai saudara-saudara ku didalam UMNO , kembalilah semula kepangkal jalan , hayatilah perjuangan orang dulu-dulu didalam UMNO, yang memperjuangkan kebenaran dan menentang kebatilan .

    Sekian terima kasih .

    2009 Februari 2 21:54

    ReplyDelete
  3. Insyallah umno berubah dibawah najib.
    dari rakyat utk rakyat...

    ReplyDelete
  4. It seem that you are an UMNO pigsty moron agent and being paid by them to think negatively as what they want of you, right?

    It is the UMNO morons that you are praising on, is the culprit.

    APCO will recommend to create PERKASA and subcontract all the UMNO dirty work to them, cheat the Kelantan of their petroleum royalty money, lie to the rakyat that 1Malaysia was not the copycat, lock the judiciary, create sodomy 2 and send Anwar to jail for dissenting views.

    Why don’t we create an atmosphere of hatred and scorn in the nation, whenever we see UMNO symbol, that will denotes death, hatred, racist, robbery, treachery and a devil can do to human being on this planet Earth.

    Thereby, voter get voters and get rid of these UMNO morons in the next GE13, by all means.

    ReplyDelete
  5. If only the malays are a bit smarter, then BN won’t win. The problem is malays are too damn stupid that they keep voting for BN. I don’t know what poison BN gave to make them in this state.

    ReplyDelete
  6. In fact, if you look at all the topics in this board, every topic, every scandal, every issue, every educational ills, can be traced to the break down of the key values. The whole of opposition’s work in parliament revolve around these 4 key values.

    I don’t blame Najib for the break down of these values. I blame Mahathir for the systematic destruction of those values in his 22 years reign.

    What are these values that I am talking about?

    M eritocracy
    A ccountability
    T ransparency
    I ntegrity

    During TAR, Abdul Razak and Hussein Onn days, these values were still very much alive. But now they are all dead. If these values are not revived soon enough, it will be the death of Malaysia.

    I hope I will not have to see this obituary – the death of Malaysia was due to the death of MATI.

    ReplyDelete
  7. The real extremists and terrorists in multiracial Malaysia are born, bred and indoctrinated by none other than Umno, especially under the reign of Mahathir.

    ReplyDelete
  8. What, you expect everyone to accept, agree and believe all your ranting and raving, just to use your own words. If you are really in control of your destiny, why would you be here whining like a pariah dog.

    As a matter of fact, you malays are heavily into bribery, corruption, heroin, incest, murder, pimping, prostitution, rape, robbery, theft……….from the man on the street all the way up to the highest of level in the government, the perfect antithesis of what Islam is all about.

    Why is that so? Because unofficially, there are 2 sets of laws; one for so called bumis, the other for the non-bumis. And within the former, it is further broken down into anti-Umno and pro-Umno.

    Amazing stuff, NEP even extends to encompass equal criminal and illegal activities!

    Go find some self-respect please.

    ReplyDelete
  9. Bravo to all the cock & bull & being written here!

    Sad to see Malaysians not accepting the facts that you are living because of non-malays and subsidies from the so called fair government which only take care of their own - malays (please do not call yourself bumis unless you are the aborigines from the jungle).

    Chinese are wealthy because they work 100% more than your lazy ass. They live on their own and not on your incentives. Nothing was given anyway.

    Cut the story short, face the fact and dance to the rhythm. Without the non-malays, you are nothing just as Dr M said before he stepped down from UMNO.

    (You do not even have your own culture and language, the bahasa has been copied from many such as the Portuguese, Spanish, Tamil etc.)

    By the way, tuan is Chinese! Wake up, you are living under the helm of 1Malaysia - 1Murderer!

    ReplyDelete